Jak šel čas s linkbuildingem. Od Yahoo až do současnosti

facebook-application-icon

Linkbuilding možná není nejstarším řemeslem na světě (ačkoliv zlé jazyky jej s ním mohou v principu spojovat), i tak již je tu s námi ale nějaký ten pátek. Proto určitě stojí za to se za jeho historií ohlédnout. Dovolte mi začít…

Okénko času do internetového středověku

Ještě předtím, než Google vznikl – a mnohem dříve, než se stal neotřesitelným monopolním gigantem, kterým je dnes, vládly internetovému království vyhledávače Yahoo a AltaVista, která je dnes s definitivní platností pohřbena. Z hlediska SEO šlo o bezstarostné časy. Autoritu stránek určovalo primárně bohaté množství klíčových slov, i tak bylo ale poměrně nepředvídatelné určit, která se dostane do „topu“. V roce 1998 se ale nad všemi dosavadními vyhledávači začala stahovat mračna – ačkoliv jim to zprvu nemuselo být zjevné. Google byl zde.

V čem přinesl Google revoluci?

Především v tom, že přišel s novým Pagerank algoritmem. Ačkoliv to mělo ještě pár let trvat, bylo zaděláno na převratné změny. Tapetování klíčovými slovy přestalo být tím hlavním, co zvyšuje šanci stránek na dobré umístění (ačkoliv ještě zcela na efektivitě neztratilo). Podobně jako v akademické sféře, i tady se staly měřítkem autority a důležitosti zpětné odkazy, které na danou stránku vedou ze stránek ostatních.

close-up-photography-of-yellow-green-red-and-brown-plastic-163064

To nutně spustilo vlnu spamování odkazů…

Webmasterům velmi rychle došlo, odkud vítr vane, a začali vytvářet jakási „sdružení“ v rámci jednotlivých počítačových sítí, v nichž si vzájemně odkazovali na své vlastní domény.

  •         Záhy nato se pokračovalo v expanzi a správci sítí se začali vzájemně oslovovat a vyměňovat si další a další odkazy.  
  •         V roce 2000 spustil Google v rámci nového panelu nástrojů i funkci měření autority daných stránek.
  •         Po přelomu tisíciletí se začaly objevovat také internetové katalogy. Ze stránek, které měly původně sdružovat například odkazy na kapacity v daném oboru a v dané lokalitě, se stala žádaná komodita, protože odkaz z nich nesl velkou váhu. Brzy se začaly vytvářet katalogy jen za účelem maximalizace rankingu, čemuž Google postupně učinil přítrž a váhu adresářovým odkazům odňal, čímž vzal řadě linkbuilderů vítr z plachet.
Přečtěte si také  6 linkbuildingových strategií, které by měl každý linkbuilder zvládat

Brzy bylo odhaleno i kouzlo blogů

Rostoucí popularita blogů v první dekádě nového tisíciletí nemohla ujít ani linkbuilderům. Těm lepším se povedlo přesvědčit daného blogera k umístění odkazu přímo do článku, další se museli spokojit jen s hromadným vkládáním odkazů v komentářích pod ním.

Vypouštění tiskových PR zpráv patří mezi další oblíbenou taktiku tohoto období. Pokud se tiskové zprávě zadařilo, mohla být umístěna na vícero zpravodajských webů (byť leckdy pochybných) a generovat tak mnoho autority.

V této době se objevuje také fenomén guest bloggingu, ale i automaticky generovaných článků, jejichž jediným účelem bylo odkazovat.  

Google ale také nespal a řadu praktik se snažil potlačit. Takto se mu povedlo omezit váhu vzájemného odkazování z domén vlastněných jediným webmasterem, nebo snížit váhu placených odkazů.

Přelom přinesli panda a tučňák

Google Panda, ale především Google Penguin – tyto dva updaty v roce 2011 a 2012 znamenaly kvalitativní revoluci. Panda přinesla penalizace webům, jejichž kvalita obsahu nebyla shledána dostatečnou (obsahovaly spam nebo příliš mnoho reklamy). Skutečnou změnu ale přinesl Penguin. Ten začal trestat SEO přeoptimalizované stránky, i stránky s pochybným linkovým profilem. Mnohem více naopak odměnil stránky s přirozeným obsahem. Podobnou cestou se v roce 2015 vydal i český Seznam se svým updatem Jalapeňo. To z hlediska linbuildingu znamenalo kvalitativní revoluci!

Jaká je tedy situace dnes?

Zpětné odkazy jsou samozřejmě dodnes důležitou částí page rankingu. A důraz na jejich přirozenost a kvalitu, který si v poslední dekádě vyžádala řada Google updatů, je bezpochyby krokem správným směrem.

Dnes nelze s dobrým svědomím oddělit linkbuilding od kvalitního obsahu. Broken linkbuilding, informativní blogging, tvorba kvalitních, originálních infografik,  tvorba grafů, statistik, obrázků a dalšího obsahu za cílem jejich umístění, navazování vztahů s komunitami i autoritami v oboru, aktivita na sociálních sítích. analýza silných konkurentů a snaha získat stejné odkazy to vše je dnešní linkbuilding… A je to tak dobře!

Potřebujtete radu, vysvětlení, nebo již máte na mysli konkrétní zadání?

Zadejte svůj email do boxíku níže a my se vám obratem ozveme.

Jak šel čas s linkbuildingem. Od Yahoo až do současnosti
Přesunout se na začátek