Jako linkbuilder se občas setkávám s názorem, že linkbuilding je z hlediska SEO postradatelný. Člověk musí mít vůči takovým nařčením jistou míru shovívavosti, protože jistě pochází z pouhé neinformovanosti. Popřípadě má člověk, který to říká, na mysli nějakou ze spamových black hat taktik, bez kterých se skutečně obejít lze. Kvalitní linkbuilding je ale, ruku v ruce s kvalitním obsahem jedním z určujících faktorů page rankingu. Co to ale kvalitní linkbuilding je a jak může vypadat v praxi? Dovolte mi seznámit vás s 6 takovými příklady…
1. Analýza odkazového profilu konkurence (následovaná patřičnou akcí)
Stránky se nedostávají na první příčky Google vyhledávání z leknutí. Jedním z důvodů, proč jsou tam, kde jsou, je bezpochyby i jejich silný odkazový profil (tedy souhrn všech odkazů, vedoucích na jejich doménu). Existuje celá řada užitečných nástrojů k analýze takovýchto odkazových profilů, jako například Ahrefs, SEMrush či Moz.
Díky nim lze zjistit, z jakých autoritních stránek se na vaše konkurenty odkazuje. A zároveň začít vymýšlet, jak to udělat, aby se z nich odkazovalo i na vás. Zahrnuje to hodně detektivní práce, oslovování jednotlivých bloggerů a webmasterů a jejich přesvědčování, že je to právě váš obsah, který je hodný odkazu. Často budete odmítnuti – ale pokud se zadaří, stojí to za námahu!
2. Blogování
Pravda, linkbuilder nemusí být nutně blogger. Ale pokud dar psaní má, je to veliké plus. I pokud nemá, měl by to rozhodně s nějakým bloggerem či copywriterem dát dohromady. Produkování relevantního, chytlavého a informativního obsahu na vaše zvolené téma je branou k neuvěřitelnému množství přirozených odkazů. A váš blog může zase přivést návštěvníky na stránku, na níž odkazovat chcete. Alternativou k založení vlastního blogu je také guestblogging / guestposting, tedy psaní článků na již zavedené blogy, pokud to tyto dovolují.
3. Broken linkbuilding
Technika, kterou by měl ovládnout každý, kdo se zpětnými odkazy zabývá. V první řadě je nutno zajistit, aby byly všechny odkazy, které už máte, funkční. Pokud stránka, na níž se odkazuje, změnila umístění, nebo je odkaz špatně napsaný, znamená to chybu 404. Nástroje, jako Link Juice Recovery, Google Webmaster Tools, případně i výše zmíněné Ahrefs, Moz či SEM rush, vám pomohou identifikovat vaše rozbité odkazy, takže můžete obratem zajistit nápravu.
Co ale jít ještě dál a podívat se na to, které z odkazů vaší konkurence jsou rozbité? Už vám svítá? Možná je tohle šance nahradit jejich mrtvé odkazy svými! Jako všude, i tady platí, že pokud máte hodnotný obsah, kterým jde mrtvý odkaz nahradit, provozovatelé stránek budou pravděpodobně ochotni tak učinit.
Specifickým odvětvím broken linkbuildingu je také vyhledávání mrtvých odkazů na Wikipedii a jejich nahrazování svými. I když odkazy z Wikipedie patří k takzvaným nofollow, a tedy by neměly teoreticky ovlivnit umístění domény, praxe ukazuje, že jistý vliv zde existuje. I kdyby ne, přinejmenším se ale může jednat o potenciálně dobrý zdroj návštěvnosti.
4. Sociální sítě
Linkbuilder by se neměl bát jít s kůží na trh a propagovat svou doménu na sociálních sítích. Twitter, Facebook , relevantní fóra, ale i LinkedIn vám mohou přivést tisíce – ba více – návštěvníků. A s návštěvníky přirozeně přijde i nějaký ten odkaz. Sociální sítě ale nevyužívejte jen k sebepropagaci, ale i k osobnímu navazování kontaktů, což nás krásně přivádí k bodu 5…
5. Marketing prostřednictvím influencerů
Kdo je influencer? V podstatě je to člověk, který má vliv (influence), jehož sleduje a jemuž naslouchá hodně lidí. Být s takovým člověkem zadobře a přesvědčit ho, aby vás alespoň zmínil, nebo ještě lépe zanechal odkaz na vás na svém webu či pod svým videem, to je celé kouzlo influencer marketingu. Influencer marketing může být během na dlouhou trať a neexistuje žádný zaručený návod, jak se dostat do přízně daného člověka. Taktní chování, umění zalichotit a přitom nepůsobit vlezle… v influencer marketingu se zkrátka mísí linkbuilding s psychologií a přesvědčovacím uměním více, než kdekoliv jinde.
6. Tvorba infografik
Člověk je tvor vizuální a obrázek se mu vtiskne do mozku rychleji, než cokoliv jiného. Link vedoucí z dobré infografiky, grafu či obrázku proto může směle konkurovat linkům vedoucích z blogů, nebo je i předčit. Infografiku budou lidé sdílet, odkazovat na ni, můžete ji nabídnout do médií, zkrátka existuje spousta způsobů, jak na vizuálním obsahu získat. Samozřejmě, dobrý nápad na infografiku nepřichází každý den. Pokud ale přijde, je třeba vytěžit jej až do dna – a klidně povolat na pomoc zkušeného grafika, aby byl výsledek skutečně k pohledání! Pokud na to chcete jít sami, zde najdete seznam nástrojů, který by se vám mohl v takovém případě hodit.
To je tedy celý linkbuilding? Zdaleka ne! Linkbuildingových strategií a jejich kombinací jsou desítky, ba přímo stovky! Zvládnutí těchto šesti je ale základem, na němž můžete stavět prakticky do nebes!