Zpetne Odkazy Praha

Budování zpětných odkazů odkazů

Dofollow odkaz versus nofollow odkaz – jaký je mezi nimi vlastně rozdíl?

austin-distel

Pokud jste jen trochu zavadili o problematiku SEO a linkbuildingu, určitě už jste narazili na pojmy follow odkaz a nofollow odkaz. Co ale tato slovíčka vlastně znamenají? Pojďme se na to mrknout!

Začněme trochu zeširoka

Nejprve je třeba se podívat na to, jak takový odkaz z hlediska SEO vlastně funguje. Každý (tedy ne každý, ale o tom později) z příchozích odkazů, tedy z hyperlinků, odkazujících na určitou stránku, přidá té stránce bodík v očích vyhledávačů. Odkazy přicházející z některých takzvaně autoritních stránek (třeba zavedené zpravodajské weby, stránky velkých společností, atp.), znamenají v tomto ohledu větší bodové hodnocení nežli odkaz vedoucí z blogu mojí babičky, která píše o svém psovi. V SEO se tomu občas říká „odkazová šťáva“.

A v podstatě jsme u toho, co je to dofollow odkaz. Je to ten druh odkazu, který tuto šťávu může ze své podstaty (ať již více nebo méně) předávat. A tím potenciálně zvyšovat šance stránky, na níž je odkazováno, aby se dobře umístila.

A nofollow odkaz?

Nofollow odkaz je odkaz, kterému je zabráněno tuto „šťávu“ předávat, takže žádné pomyslné bodíky odkazované stránce nepřidá. Atribut nofollow je vepsán přímo do samotného HTML tagu, takže to celé vypadá asi takto:

<a href=”http://www.mojestranka.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>

Vyhledávač tak dostává signál, aby s tímto odkazem při rankování stránky nepočítal.

Přečtěte si také  Jak šel čas s linkbuildingem. Od Yahoo až do současnosti

Na co tedy vlastně takovéto odkazy jsou?

Inu, vyžádala si je tak trochu nutnost – nebýt nich, linkbuilding by se těžko vymanil ze sféry spamu. Do chvíle, než byly nofollow linky implementovány, platilo v podstatě pravidlo „čím více (linků), tím lépe“. Dovedete si určitě představit, co to znamenalo například pro diskusní sekce – začaly logicky překypovat spamovými komentáři s odkazy. Problém začínala mít i Wikipedie, na jejíž stránky se linkbuildeři snažili za každou cenu umístit svůj odkaz. V důsledku toho byly ohroženy samotné principy page rankingu. Rok 2005, v němž k zavedení nofollow odkazů došlo, tak do celé záležitosti konečně hodil vidle.

Webmasteři měli konečně možnost regulace spamu tím, že udělali ze všech linků, které pocházely od uživatelů stránek, nofollow linky. Tím se atraktivita spamování drasticky snížila. I WordPress dnes automaticky přiděluje odkazům, které umisťují uživatelé, atribut nofollow. Problém spamu nicméně trvá dodnes – a Česko se v tomto ohledu umisťuje na nechvalných předních příčkách…

balance-macro-ocean

Z hlediska linkbuildera je tedy nofollow k ničemu?

To ani zdaleka! I dobře umístěný nofollow link má značnou cenu, a to proto, že vám může na vaši stránku dostat spoustu návštěvníků, a potenciálně vést ke konverzím, což je (nebo by mělo být) koneckonců vaším primárním cílem. Koneckonců, nechcete jen budovat pozice vašich stránek, ale svůj brand jako takový.

Navíc, i nofollow link může nepřímo vést ke získání dofollow linků. Řekněme, že si někoho váš nofollow link přivede na vaše stránky, tam se mu zalíbí, co uvidí, a následně nebude váhat umístit dofollow odkaz ze svého webu na váš!

Usilujte o vyvážený odkazový profil

Nofollow odkazy se tedy neukázaly jako zbytečné, vytvářet si odkazový jenom z nich je ale krátkozraké. Dobrý odkazový profil obsahuje jak dofollow, tak nofollow odkazy. To neznamená, že jejich poměr musí být 50:50 – žádný zaručený poměr v tomto ohledu neexistuje. Hodně v tomto směru může napovědět analýza odkazového profilu těch nejúspěšnějších z vašich konkurentů. Zatímco dofollow linky jsou dobré z hlediska SEO, i kvalitní nofollow link je k nezaplacení a zasluhuje si vaši pozornost a snahu!

Dofollow odkaz versus nofollow odkaz – jaký je mezi nimi vlastně rozdíl?
Přesunout se na začátek